Saturday, October 29, 2011

It's VeRy MeaN To ME....

OMBAK RINDU..

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku



Thursday, October 27, 2011

OMBAK RINDU..


Ish...sgt x sabar nak tunggu cter ni kuar on 1st Dec 2011..bukan sebb starring pun best2..but sebb aku dah baca novel ni..sampai meleleh la ayaq mata..2 pasl jadi x sbr nak tgk..scene pun bagus..cantik sume view filem ni..hurmmm nak ajak sape kalo bukan BFF..2 la yang jadi peneman setia....biar la org kata cter melayu x best tapi kalo dah adaptasi novel konpom best punyer!!!!thumb up....

Guilty....


VS 1 - (DUNCAN)

I never want to play the games that people play
I never want to hear the things they gotta say
I've found everything I need
I never wanted anymore than I can see
I only want you to believe

CHORUS - (LEE)
If it's wrong to tell the truth
Then what am I supposed to do
When all I want to do is speak my mind (speak my mind) - ALL
If it's wrong to do what's right
I'm prepared to testify
If loving you with all my heart's a crime - ALL

Then I'm guilty

VS2 - (SIMON)
I wanna give you all the things you never had
Don't try to tell me how he treats you isn't bad
I need you back in my life
I never wanted just to be the other guy (be the other guy - LEE)
I never wanted to live a lie

CHORUS - (LEE)
If it's wrong to tell the truth
What am I supposed to do
All I want to do is speak my mind (speak my mind) - ALL
If it's wrong to do what's right
I'm prepared to testify
If loving you with all my heart's a crime - ALL
Then I'm guilty

BRIDGE - (ANTONY)
Girl I followed my heart
Followed the truth
And right from the start it led me to you
Please don't leave me this way
I'm guilty now all I have to say

CHORUS - (LEE)
If it's wrong to tell the truth
Then what am I supposed to do
When all I want to do is speak my mind (speak my mind) - ALL
If it's wrong to do what's right
I'm prepared to testify
If loving you with all my hearts a crime - ALL
Then I'm guilty

OUTRO
What am I supposed to do (Duncan)
Then I'm guilty (Lee)
All I wanna do is speak my mind (All)
Guilty (Lee)
Then I'm guilty (Lee)
I'm prepared to testify (Duncan)
If it's wrong to do what's right then tell me about this feeling inside (Lee)
If loving you with all my hearts a crime (All)
I'm Guilty (Duncan) 



NOTE: hurmm..this songs very mean to me....:(

HATI SEORANG PEREMPUAN / WANITA 【ツ】



→ SENSITIF : bukan bermaksud suka merajuk..tapi cuma nak bermanja dan mendapatkan


 perhatian.

→ CEREWET : bukan bermaksud FUSSY tak tentu hala..cuma wanita ni sukakan



 ketelitian..cermat..dan kadang2 teringin jgk LELAKI mengikut kata-katanya sekali sekala.

→ HALUS : bak sehelai sutera, cantik, mulus, lembut dan mudah tercarik dan 



koyak..walaupun sorang wanita memaafkan seseorang yang lain atas sebab kesalahan


biasanya WANITA akan ingat kesalahan tersebut untuk dijadikan sebagai pengajaran..Bukan 


sebagai DENDAM..paham??


→ IKHLAS : ikhlas seorang wanita tak perlu diragui..yes!

→ KORBAN : WANITA sanggup berkorban apa saja untuk seseorang yang amat disayangi,



 ibu bapa, anak-anak , dan suami. WANITA amat tabah..

→ PRIHATIN : sentiasa memerhatikan keadaan sekeliling dalam diam.

→ MANJA : walaupun dia adalah seorang WANITA yang pandai berdikari, naluri sorang 



WANITA masih lagi tetap sorang WANITA. Suka bermanja hanya kepada insan yang 


bernama LELAKI, namun juga sesama kaum..

→ EGO : WANITA yang terlalu sayangkan kekasihnya sanggup menolak ketepi EGOnya 



apabila bersemuka dengan yang dicintai..

→ CINTA : CINTA pertama bagi wanita adalah yang paling dalam dan tulus..

→ SEKS : seks bukanlah segala-galanya buat WANITA sebab WANITA diciptakan dengan 9 



nafsu dan 1 akal. NAFSU yang banyak x tertumpu kepada 1 ja. LELAKI plk dijadikan dengan 


9 akal dan 1 nafsu. fungsi lelaki adalah membimbing WANITA dan bukan menghanyutkan..

** "Peranan LELAKI dalam kehidupan WANITA adalah sebagai pelindung dan bukan sebagai 



pemusnah.WANITA diciptakan oleh ALLAH swt dari tulang rusuk kiri dan untuk dipeluk dan 


dimanja, bukan untuk dikasari."**

Maka lelaki haruslah memahami HATI dan PERASAAN WANITA♥.

Monday, October 24, 2011

PoSiTiVe OuTLoOkS..



Count the garden by the flowers, 

never by the leaves that fall. 

Count your life with smiles and not by the tears that roll. 

- Rishika Jain

S.O.U.L.M.A.T.E


i HoPE 1 day..i will find  the best soulmate for me ...aminn...

Friday, October 21, 2011

~ FoRgET ThE PaST oK??~

Ujannn jer kan lately..hari mendung jer...bagi yang sedang dilanda luka..mcm cuaca memahami keadaan anda di luar sana jer kan..Bile ujan2 camni aktiviti paling best adalah TIDO...tapi post ni bukan pasal ujan tapi pasal " Barang yg Lepas Jgn dikenang"..BETUL?..Usalah dikenang org yang telah pergi..kihkih..cewahhh..

Seperti bese memang mls nak taip panjang...share jer la beberapa ayat yang best ni...


BEST KAN??

Usah di pikiran yok!!!!
haaaaa..camtulah..ayat mu ayat sekerat...kan...ade lagi doa untuk CARI JODOH mcm lagu WALI BAND tu...jgn merintih sedeh cuba mintak tolong dari YANG MAHA ESA..DIA yang menentukan segalanya buat kita...


notatepi:doa ini pun utk diri sendiri jugak..tetttt

Beauty Of A woman......













P/S: HARGAILAH WANITA YANG BERADA DISAMPING ANDA

S.U.C.C.E.S.S

The simple  word but hard to achieve it!!!..i really wish i will be success in every single thing i have done..Bak kata pepatah "USAHA TANGGA KEJAYAAN...& KEJAYAAN ITU TIDAK DATANG BERGOLEK"...ya i noted that..Alhamdulillah..berkat usaha,doa dan tawakal to Allah..i got what i want..

my wish List

In Education : yup..thanks to Allah..now i'm degree holder &  two diploma..hihi..both bidang yang di impikan slame ni jugak,,after this continue master &PHD...i nak konvo 5x...yeay!!!


In Career :coming soon will be a PJK teacher..my 3rd ambition when i was in skool


In Family : i want to be a good doughter,good mother,good sister & good wife


In Life: i want to be success umat  of Nabi Muhammmad S.A.W ....& taat pada perinta yang MAHA BERKUASA...

Many people think different about success..this picture shows success look likes:







"Say NO to Cigarette!!!"


A cigarette is a small roll of finely cut tobacco leaves wrapped in a cylinder of thin paper for smoking. The cigarette is ignited at one end and allowed to smoulder; its smoke is inhaled from the other end, which is held in or to the mouth and in some cases a cigarette holder may be used as well. Most modern manufactured cigarettes are filtered and include reconstituted tobacco and other additives.
The term cigarette, as commonly used, refers to a tobacco cigarette but can apply to similar devices containing other herbs, such as cloves or cannabis. A cigarette is distinguished from a cigar by its smaller size, use of processed leaf, and paper wrapping, which is normally white, though other colors are occasionally available. Cigars are typically composed entirely of whole-leaf tobacco.


Smoking Effects on the Human Body

  • Toxic ingredients in cigarette smoke travel throughout the body, causing damage in several different ways.
  • Nicotine reaches the brain within 10 seconds after smoke is inhaled. It has been found in every part of the body and in breast milk.
  • Carbon monoxide binds to hemoglobin in red blood cells, preventing affected cells from carrying a full load of oxygen.
  • Cancer-causing agents (carcinogens) in tobacco smoke damage important genes that control the growth of cells, causing them to grow abnormally or to reproduce too rapidly.
  • The carcinogen benzo(a)pyrene binds to cells in the airways and major organs of smokers.
  • Smoking affects the function of the immune system and may increase the risk for respiratory and other infections.
  • There are several likely ways that cigarette smoke does its damage. One is oxidative stress that mutates DNA, promotes atherosclerosis, and leads to chronic lung injury. Oxidative stress is thought to be the general mechanism behind the aging process, contributing to the development of cancer, cardiovascular disease, and COPD.
  • The body produces antioxidants to help repair damaged cells. Smokers have lower levels of antioxidants in their blood than do nonsmokers.
  • Smoking is associated with higher levels of chronic inflammation, another damaging process that may result in oxidative stress.


note:plzzz stop smoke ..my abah is heavy smoker.. even thought i ask so many time to stop smoking..but he never realize..for shbt eratku..i know u jarang2 smoke..but plzz stop ..like my abg ngah officially stop smoke when he getting married!!well done...

uols know what...org len smoking org len juga akan jadi mangsa!!!



Thursday, October 20, 2011

Bukan Milik Kita...




Tu dia....kata2 nak menusuk di ati...entry pun doa menangani kekecewaan..khas buat yang tgh frust dalam bercinta la kan..Post ini bukan sebb iols tgh frust berchenta.juz untuk di kongsikan bersama...




haaaa..tadi iols cter psl bercinta - cintun..now pasal frust berchenta plak...alaaa..besela lumrah idup..iols pun penah mengalami nyer...ade yang bese-bese jer..x rase pun cam frust sgt...& ade jugak yang rase down terus..sume tu iols dah alami..bak kate pepatah " Alah Bisa Tegal Biasa.."..dun worry to much for those who is frustrated in love..Allah Deserve Us someone yg lebih baik dari yang lepas ok..Allah knows best for makhluk Nya...rite???mcm bese iols memang mls nak nulis panjang lebor...so,kita baca jer la kata2 yg best di bawah ini....


kata2 ini bukan shj utk percintaan malah untuk kehidupan seharaian kita juga yer kwn2.






nota kaki:hurmmm..terima qada' & qadar ALLAH dgn ati yang terbuka..renung2 kan dan selamat beramal

Mencintai & Di cintai.....

2day mau jiwang2 seyh!!!alangkah indah nya kan waktu bercinta..kemaruk ade sume la nak wat yang terbaik untuk org yang dicintai..Apapun itu sume hak masing2..pendapat dan padangan individu terhadap sebuah percintaan....for me..x der yg indah sgt pun bercinta..hahahaha..jgn terlalu obsess sgt bercinta..kerana semuanya ketentuan ILAHI...betul?so disini iols sertakan beberapa quote yg best utk direnung- renungkan bersama...




Very nice kan???ade satu lagi....






hehe...cam ade mengena ngan jiwa dan raga jer kan...


Wednesday, October 19, 2011

Berubah Sedikit demi sedikit..

Hurmmm...my Sahabat Erat..oweys told me berubah dari segi pakaian...x larat nak dgr dah tarbiah dia tu..Bukan x mau dengaq u oi..Sabarla...bukan x mau buat..kadang2 mane boleh nak berubah secara DRASTIK camtu kan...i buat sedikit demi sedikit okesss..hihi..so sempena u yang selalu tarbiah kat i..ni tunjuk la...ape yg u mau kan...





SATU HARI NANTI PASTI AKAN BERHASIL WAHAI U.....

JusT Joking...!!!

Hair Saloon


FB Everywhere


IN SKOOL




Alergik Sepi....

Oh alergik..napela x ilang2..sengsara betul la..amek ubat kejap ilang pastu ade..geram betul la..last2 kene try cara tradisional nih:


DAUN GELENGGANG



1. Ambil beberapa helai daun gelenggang dan bersihkannya.

2. Tumbuk daun gelenggang tadi hingga lumat. Pada masa yang sama, tambahkan sikit minyak tanah.

3. Sapukan daun yang telah lumat ke bahagian yang dijangkiti penyakit kulit.

Ulangi 3 langkah yang dinyatakan sehinggalah penyakit panau, kurap atau kudis buta anda sembuh. Mudah-mudahan anda sentiasa sabar sebelum menikmati hasilnya.

NOTA KAKI:May be susah nak cari daun ni..so my fwen suggest kan sabun daun gelenggang...kene carila kat toko2 perubatan atau farmasi yang berdekatan....

Friday, October 14, 2011

aSSaLamuaLaikum Jodohku..!!!*wink*

Ish sgt susah kan nak cari jodoh kita ni...kalo tau awal2 kan senang x payah nak tercari2...hihi.tapi nak wat camne sume itu ujian dari Ilahi...



p/s :buat teman2 sekalian...bclah doa dibawah ini.....


AL- Kuliyyah..14 OCT 2011

 Bila dah berkahwin berpuluh2 tahun,suami mesti lihat isteri dgn pandangan mata hati,jangan tengok body tapi tengok BUDI.. kena bersyukur,isterilah yg mengandungkan anak2,membuat kerja rumah dan sebagainya. Isteri pula tengok suami, rambut dah putih, atau tak de rambut.. Tapi isteri lihat dgn pandangan mata HATI:rambut putih tu la yg memikirkan untuk menCARI REZEKI.Jadi, ila diuji perkara kecil dalam rumah tangga,wlupun nampak sahaja mcm kecil,tapi PERLU cepat2 kita tangani.
Dalam rumahtangga ada PERLU PROGRAM RUTIN atau dijadikan BUDAYA contoh: Solat JEMAAH, MAKAN JEMAAH.. Jadi,kalau ada selisih paham tu, dengan solat jemaah balik, bila bersalaman lepas habis solat dapat mengakrabkan balik hubungan suami isteri. –Lihat pandangan mata hati dan Carilah Allah, Allah lah yang menyatukan segalanya.. –Al-Kuliyyah..

Tak PerLu Tanya & Tak Perlu Risau ok....

hehe....So jgn rase sedey or kecik ati kalo masih tidak BERTEMAN @ BERKASIH KASIHAN..Allah dah tetapkan Jodoh masing2..Juz Lambat ngan cepat jer seruan Nya...Kita Perlu Berusaha untuk mendaptkan yang mane terbaik Utk diri kita...Kita hanya mampun merancang Tuhan yang Menentukan...

Plzzzz..Think...



That's real situation..ramai yg bersuara tidak berpuas ati sektor pendidikan gaji naik.. ade pandangan negatif & positive...Nak wat macamane mulut org mane boley tutup..sume ade hak masing2 nak memberikan pandangan masing2...

All About Teacher......



p/s:inilah senario sekarang.....

Wednesday, October 12, 2011

DoA BuAt KEkAsiH...

1 hal yg membuat kita BAHAGIA adalah KASIH SAYANG

1 hal yg membuat kita DEWASA adalah MASALAH


1 hal yg membuat kita HANCUR adalah PUTUS ASA

 
1 hal yg membuat kita MAJU adalah USAHA


1 hal yg membuat kita KUAT adalah DO'A



Jadi agar hari ini lebih INDAH...


Sebarkanlah
KASIH SAYANG kepada sesama,


Bersahabat dengan
MASALAH,


Tidak
PUTUS ASA, terus berUSAHA.

..
dan selalu ber
DO'A kepada yang Maha Kuasa

"Jika kamu tidak memiliki apa yang kamu sukai, maka sukailah apa yang kamu miliki saat ini”


Disaat kamu ingin melepaskan seseorang..
Ingatlah pada saat kamu ingin mendapatkannya

Disaat kamu mulai tidak mencintainya…
Ingatlah saat pertama kamu jatuh cinta padanya

Disaat kamu mulai bosan dengannya…
Ingatlah selalu saat terindah bersamanya

Disaat kamu ingin menduakannya…
Bayangkan jika dia selalu setia


Saat kamu ingin membohonginya…
Ingatlah disaat dia jujur padamu
Maka kamu akan merasakan arti dia untukmu


Jangan sampai disaat dia sudah tidak disisimu,
Kamu baru menyadari semua arti dirinya untukmu


Yang indah hanya sementara
Yang abadi adalah kenangan
Yang ikhlas hanya dari hati
Yang tulus hanya dari sanubari
Tidak mudah mencari yang hilang
Tidak mudah mengejar impian
Namun yg lebih susah mempertahankan yg ada
Karena walaupun tergenggam bisa terlepas juga.

Hebat Nya Ciptaan Mu...Ya Allah...

Bila MATA tidak terhalang maka hasilnya adalah PENGLIHATAN 

Bila TELINGA tidak terhalang maka hasilnya adalah PENDENGARAN 


Bila HIDUNG tidak terhalang maka hasilnya adalah PENCIUMAN


Bila MULUT tidak terhalang maka hasilnya adalah PENGECAPAN


Bila HATI tidak terhalang maka hasilnya adalah CINTA dan KEBENARAN


Bila SEMUANYA tidak terhalang maka hasilnya adalah KEBIJAKSANAAN dan HIKMAH

"Allah menganugerahkan HIKMAH kepada siapa yang di kehendaki-Nya. Dan barang siapa

yang dianugerahi HIKMAH, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan 
hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran." 

(QS Al Baqarah:269)

~ La Tahzan ~

JANGAN BERSEDIH

Jangan sedih bila orang lain tidak memahami anda..
Tapi sedihlah karena anda tidak mau memahami orang lain.

Jangan sedih bila orang lain tidak mempercayai anda..
Tapi sedihlah karena anda tidak percaya diri sendiri.

Jangan sedih bila orang lain tidak memberi kesempatan kepada anda..
Tapi sedihlah karena anda belum buat persiapan.

Jangan sedih bila orang lain tidak menghargai anda..
Tapi sedihlah karena anda tidak bisa menghargai orang lain.

Jangan sedih bila orang lain menghina anda..
Tapi sedihlah karena anda membuat hina diri sendiri.

Jangan sedih bila orang lain memaki anda..
Tapi sedihlah karena anda bermulut jahat pada orang lain.

Jangan sedih orang selalu mengritik kita..
Tapi sedihlah karena anda tak pernah mau perbaiki diri.

Jangan sedih karena anda selalu jatuh..
Tapi sedihlah karena anda tak mau bangkit kembali.

Jangan sedih karena perjalanan hidup anda pahit getir..
Tapi sedihlah karena anda tak pernah belajar dari pengalaman.

INGATLAH..
Kunci masalah selalu ada dalam diri, bukan di luar

Tuesday, October 11, 2011

BILA KAMU MENYAYANGI SESEORANG ?


1.Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu hubunganberdasarkan perasaan, ia hanya akan gagal karena perasaan senantiasa berubah dari masa ke kemasa.

2. Sayangi dia seadanya. Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sebenarnya seorang yang istimewa dan biarkan dianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia karena sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya karena dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.

3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sekali kali mencoba untuk mempermainkan keluhuran cintanya.

4. Hormati pendirian dan keputusan dia. Jangan anda merayu dan jangan membuat alasan supaya dia menerima cinta anda karena kelak, yang akan anda dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.

5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia. Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia karena dia telah cukup sempurna semenjak anda mulai terpikat padanya.
6. Percaya akan dirinya. Senantiasa berbaik sangka padanya, jika kita juga menginginkan begitu darinya . Pastikan anda akan senantiasa memperlakukan diri anda pada tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apalagi dia.


7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya karena selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.

8. BERCINTA dengannya adalah seperti memberi hati anda kepadanya untuk dilukai tapi kepercayaan itu penting. Percayalah kepadanya, niscaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.

9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa alasan. Dia bukan hanya akan menangis kecewa dan kemudian meneruskan hidupnya seperti biasa, ketahuilah bahwa jiwanya akan mati secara perlahan.

10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda, mendapatkan hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda peroleh setelah anda berjaya menyayanginya hingga akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah karena dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha dengan segala upaya untuk memenangkan cintanya, maka dengan itu haruslah anda juga berusaha untuk terus mencintai dirinya apapun keadaannya
Semoga bermanfaat

Jadi, kenapa ragu – ragu dengan janji Allah?~

JANJI ALLAH UNTUK MEREKA YANG INGIN BERKAHWIN..

Apabila seorang muslim baik lelaki atau wanita akan berkahwin, biasanya akan timbul pelbagai perasaan akan timbul. Ada rasa gundah, resah, risau, bimbang, termasuk juga tidak sabar menunggu datangnya si pendamping. Bahkan ketika dalam proses taaruf sekalipun masih ada juga perasaan keraguan.
.
Inilah khabar gembira berupa janji Allah bagi orang yang
 akan berkahwin. Bergembiralah wahai saudaraku…

1. “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”. (An Nuur : 26)

Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin.

2. “Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An Nuur: 32)

Sebahagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang untuk berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan. Dan yang telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu nilai gajinya. Dalam fikiran mereka, “apakah gaji ini cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian?”.

Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang ragu untuk melangkah ke jinjang pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi keperluan keluarga.

Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, apabila tanggungjawab para pemuda bertambah – dengan kewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. Tidakkah kita lihat kenyataannya di masyarakat, banyak mereka yang semula miskin tidak mempunyai apa-apa ketika berkahwin, kemudian Allah memberinya rezeki yang berlimpah dan mencukupkan keperluannya?

3. “Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160)

Bagi siapa sahaja yang berkahwin dengan niat menjaga kesucian dirinya, maka berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan Rasulullah dalam hadits ini. Dan pertolongan Allah itu pasti datang.

4. “Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”. (Ar Ruum : 21)

5. “Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)

Ini juga janji Allah ‘Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pendamping hidup yang agamanya baik, cantik, taat, dan sebagainya. Dalam berdoa, perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, menghadap kiblat, mengangkat kedua tangan, dan lain – lain.

Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Diantaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana Allah ‘Azza wa Jalla turun ke langit dunia, dan pada waktu antara azan dan iqamah, Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Diantaranya adalah makan dan minum dari sumber yang haram, dan berpakaian dari usaha yang haram serta melakukan apa yang diharamkan Allah,

Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini keberadaan Allah, mengakui bahawa Allah itu tempat meminta, mengakui bahawa Allah Maha Kaya, dan mengakui bahawa Allah Maha Mendengar.

Sebahagian orang apabila jodohnya tidak kunjung datang maka mereka pergi ke dukun-dukun berharap agar jodohnya lancar. Cara seperti ini jelas dilarang oleh Islam. Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam:
“Barang siapa yang mendatangi peramal / dukun, lalu dia menanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam”. (Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad).

Telah bersabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Maka janganlah kamu mendatangi dukun-dukun itu.” (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. 35).
Telah bersabda Nabi SAW, “Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan guna-guna itu adalah (hukumnya) syirik.” (Hadis sahih riwayat Abu Dawud (no. 3883), Ibnu Majah (no. 3530), Ahmad dan Hakim).
.
6. “Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“. (Al Baqarah : 153)

Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi dan terbebas dari bid’ah-bid’ah.

7. “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)

Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung datang. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surat Alam Nasyrah.

8. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad : 7)

Agar Allah menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu penyelenggaraan pengajian, dan sebagainya. Dengan itu semoga Allah menolong kita.

9. “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)

10. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)
Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim.